De minor ‘Het internet is stuk, maar we gaan het repareren’ gaat over hoe mensen hun controle en soevereiniteit zijn verloren over het internet en hoe dit opgelost kan worden. Door te begrijpen waarom, hoe en door wie het internet stuk is, kan er worden gewerkt aan oplossingen. Internet bestaat uit vele aspecten en daarom is er veel diversiteit binnen de minor. Zo leer je bijvoorbeeld over technologie, ICT, rechten, economie en design. Het eerste blok van de minor bestaat vooral uit het leren van deze verschillende aspecten bijvoorbeeld door opdrachten. Het tweede blok staat vooral in het teken van een project dat je met een groepje uitvoert. Met de kennis die je hebt opgedaan ga jij het internet ‘repareren’.
De minor heeft mijn kijk op technologie en publieke waarden veranderd, doordat ik nu beter begrijp waarom de publieke waarden (zoals privacy, transparantie etc.) binnen een technologie belangrijk zijn voor mij als gebruiker. Ik ben nu alerter over hoe technologieën met publieke waarden omgaan en welke invloed dat op mij heeft.
Mijn hoogtepunt van de minor was het ontwerpen van een prototype voor het platform PubHubs. Ik moest samen met mijn groepje een idee bedenken voor het communicatieplatform PubHubs, met het thema ‘een warm welkom en een centrale plek voor nieuwe gebruikers’. Het bedenken en uitwerken van dit idee, onder andere door een prototype te ontwerpen, was erg leuk en leerzaam.
De zaken die ik heb geleerd bij deze minor zijn misschien niet allemaal erg relevant voor mijn beroepspraktijk, maar ik kan zeker een aantal dingen meenemen. Als student van commerciële economie in de richting ondernemerschap ben ik veel bezig met het leren denken vanuit het perspectief van de klant. Bij deze minor leer je denken vanuit het perspectief van de gebruiker van een technologie. Dit komt dus redelijk overeen en daar heb ik veel van kunnen leren. Ook in het geval dat ik besluit om voor een technologie te werken dan neem ik mee wat ik bij deze minor heb geleerd.
Bij deze minor moesten wij in het tweede blok een project uitvoeren voor een opdrachtgever. Wij moesten elke week ons werk presenteren en hier kregen wij feedback op. Dit was erg fijn, omdat wij hierdoor wisten wat we goed deden en wat er beter kon. Deze feedback mis je als je alleen een eindpresentatie of eindopdracht hebt zonder verplichte feedbackmomenten daarvoor. Dit zou dus een handig onderdeel kunnen zijn om in te brengen in het curriculum van commerciële economie.