Groepsopdracht PubHubs

Week 1: Opdracht verkennen

De eerste week stond in thema van een opdracht kiezen en deze verkennen. Wij als groepje hebben gekozen voor het platform PubHubs met het subthema ‘Een warm welkom en een centrale plek’.

Bijdrage: Om dit groepsproject tot een mooi resultaat te brengen moesten er afspraken gemaakt worden en dat hebben we gedaan door middel van een samenwerkingscontract. In dit samenwerkingscontract heb ik de gevolgen deels uitgewerkt.

We hebben een ‘Meet The Team’ gemaakt dat wij kunnen gebruiken in onze presentaties, zodat onder andere de opdrachtgever weet met wie ze te maken heeft.


Week 2: Plan van aanpak

Nadat we de opdracht in week 1 goed hebben doorgenomen, was het tijd om een plan van aanpak te maken. Deze bestaat uit de debrief, stakeholdersanalyse, contextanalyse, doelgroepanalyse en de planning.

Bijdrage: In de plan van aanpak heb ik de stakeholdersanalyse uitgewerkt. Dit heb ik gedaan door goed onderzoek te doen naar wie mogelijke stakeholders zouden kunnen zijn. Vervolgens heb ik hun belangen en invloed op PubHubs uitgelegd en de bijbehorende publieke waarden.


Week 3: Drie ideeën uitwerken

Nu we een goed idee hadden van de opdracht en hoe we dit aan gaan pakken, was het tijd om hier echt mee te beginnen. Zo begonnen we in week 3 met het bedenken van ideeën voor PubHubs. Wij deden dit door middel van het maken van een mindmap. Eerst maakten we allemaal een individuele mindmap en vervolgens een gezamenlijke. Op deze manier zijn we op veel ideeën gekomen waarbij we de drie beste ideeën hebben gepresenteerd.

Bijdrage: Ik heb een individuele mindmap gemaakt met veel ideeën, maar deze hebben niet de drie beste ideeën gehaald. Daarom heb ik het idee ‘onboarding’ verder uitgewerkt. Verder hebben we gezamenlijk de publieke waarden van ons groepje bedacht en uitgewerkt.


Week 4: Proof of concept

Na wat moeilijkheden binnen ons groepje en negatieve feedback van de docenten, hebben we besloten om in week 4 het roer om te gooien. Wij hebben een retro gehouden, de opdracht nogmaals goed verkend en uitgebreid nagedacht over een idee waarmee wij verder willen. Dit was namelijk de week waarin wij een idee moesten hebben voor het platform PubHubs. Daarnaast moesten wij hierbij desk research en field research doen, en de aansluiting van het idee op de publieke waarden uitleggen.

Bijdrage: Wij hebben gezamenlijk een retro gehouden en een idee bedacht waarmee wij verder wilden. Vervolgens hebben wij ook allemaal field research gedaan, waarbij ik mijn ouders had geïnterviewd. Verder heb ik de planning bijgewerkt, omdat deze niet meer helemaal klopte.


Week 5 & 6: Prototype

Nu we eindelijk een goed idee hadden, was het de bedoeling om hier een prototype mee te maken. Wij hebben dit prototype gemaakt door middel van het platform Figma.

Bijdrage: Wij hebben gezamenlijk in Figma aan het prototype gewerkt. Ik had wat minder verstand van Figma dus naast wat kleine toevoegingen aan het prototype heb ik grotendeels de presentatie gemaakt. In deze presentatie legden we ons idee nogmaals uit, ons gebruikersonderzoek en hoe wij de komende weken verder gaan. Wij hebben dus gezamenlijk ook gebruikersonderzoek gedaan, waarbij ik weer mijn ouders heb geïnterviewd.


Week 7: Adviesrapport

De laatste week is aangebroken. In deze week moesten we het prototype af hebben, een adviesrapport hebben gemaakt en een eindpresentatie maken en presenteren aan de opdrachtgever. De prototype was al bijna af, maar had nog een paar wijzigingen en verbeteringen nodig. Het adviesrapport dat gemaakt moest worden bestond uit een samenvatting, technische probleemanalyse en advies, warm welkom probleemanalyse en advies, user stories en een conclusie.

Bijdrage: Naast wat kleine wijzigingen aan te brengen aan het prototype, heb ik in het adviesrapport gewerkt aan het warm welkom probleemanalyse en warm welkom advies. Verder heb ik een deel van de eindpresentatie gemaakt.